Arkiv | 7:31 f m

Portionstorlek

28 Jan

 

tallrik

Jag har insett att det största felet hos mig är mina portionsstorlekar. Jag äter mycket mera än vad jag vill behöver just för att det är sååå gott. På sista tiden så har jag faktiskt lurat ”ögat” och använt en mindre tallrik. Då ser det fortfarande ut som om jag har mycket mat på tallriken, men det är egentligen bara så mycket som jag behöver. Pasta, ris och gryn brukar jag faktiskt väga så att jag har ett humm om hur mycket jag får i mig. Jag brukar ta 120 g, det har jag efter Viktväktarna. Det ser inte alls mycket ut på tallriken och hade jag inte vägt det så hade jag öst på mycket mera. Kött, fisk och korv väger jag inte alls utan tar det med sunt förnuft (1/4 av tallriken). Om jag inte har pasta, ris, potatis så tar jag givetvis lite mer av köttet eller kompletterar det med kikärter eller bönor. Resten av tallriken är full med grönsaker och sallad. Sedan har jag också börjat tänka på vad för grönsaker jag stoppar i mig. Jag har börjat använda vitkål mycket mera då den har mycket fibrer i sig och mättar längre än vanlig isbergssallad. Nu varierar jag hela tiden för att just få lite variation och för att jag inte ska tröttna. Sedan så är det också en annan grej faktiskt och det är mitt intag av frukt. Jag har faktiskt skärp till mig ordentligt på den fronten och får i mig 1 frukt per dag. Vissa har jättelätt att äta frukt men inte jag, så det är ett stort plus för frukt är bra mellanmål. Det kanske tar ett tag för kroppen att ställa om sig, men jag tror att dessa förändringar samt motion kommer att så småningom ge resultat…hoppas på det i alla fall 😀 .

Sedan vill jag bara säga att det är sååå kul att läsa era kommentarer så skriv på. Det är också roligt att se att några nya läsare har hittat hit, jätteskoj, för jag vet att min blogg är liten.

Checklista 090128

28 Jan

 

Blå jordgubbar

Frukost: Grov solrosbröd med skinka,sallad, paprika

Lunch: Liten köttfärspajsbit, sallad, keso

Middag: Soppa

***

Dagens steg: räknaren strulade /fel kläder

Dagens motion: 30 min. rask promenad

***