Portionstorlek

28 Jan

 

tallrik

Jag har insett att det största felet hos mig är mina portionsstorlekar. Jag äter mycket mera än vad jag vill behöver just för att det är sååå gott. På sista tiden så har jag faktiskt lurat ”ögat” och använt en mindre tallrik. Då ser det fortfarande ut som om jag har mycket mat på tallriken, men det är egentligen bara så mycket som jag behöver. Pasta, ris och gryn brukar jag faktiskt väga så att jag har ett humm om hur mycket jag får i mig. Jag brukar ta 120 g, det har jag efter Viktväktarna. Det ser inte alls mycket ut på tallriken och hade jag inte vägt det så hade jag öst på mycket mera. Kött, fisk och korv väger jag inte alls utan tar det med sunt förnuft (1/4 av tallriken). Om jag inte har pasta, ris, potatis så tar jag givetvis lite mer av köttet eller kompletterar det med kikärter eller bönor. Resten av tallriken är full med grönsaker och sallad. Sedan har jag också börjat tänka på vad för grönsaker jag stoppar i mig. Jag har börjat använda vitkål mycket mera då den har mycket fibrer i sig och mättar längre än vanlig isbergssallad. Nu varierar jag hela tiden för att just få lite variation och för att jag inte ska tröttna. Sedan så är det också en annan grej faktiskt och det är mitt intag av frukt. Jag har faktiskt skärp till mig ordentligt på den fronten och får i mig 1 frukt per dag. Vissa har jättelätt att äta frukt men inte jag, så det är ett stort plus för frukt är bra mellanmål. Det kanske tar ett tag för kroppen att ställa om sig, men jag tror att dessa förändringar samt motion kommer att så småningom ge resultat…hoppas på det i alla fall 😀 .

Sedan vill jag bara säga att det är sååå kul att läsa era kommentarer så skriv på. Det är också roligt att se att några nya läsare har hittat hit, jätteskoj, för jag vet att min blogg är liten.

10 svar to “Portionstorlek”

  1. Malin januari 28, 2009 den 7:49 f m #

    Låter väldigt klokt och om ett tag kommer det nog börja ge förändringar på vågen också. Så kämpa på =)

  2. Cornelia januari 28, 2009 den 8:04 f m #

    Så bra ändå att du känner vad som är galet, då är det ju mycket lättare att göra nåt åt det. 🙂 kram på dig

  3. hallonpajen januari 28, 2009 den 8:07 f m #

    Ja det där med minder tallrik tror jag igentligen är en jätte bra ide 🙂 Ska börja med det oxå. För jag tro att jag får imig alldeles för mycket när man äter på de stora tallrikarna. Så tack för påminnelsen 😉
    Tack oxå för peppningen behöver det verkligen nu 🙂
    Ha en bra dag
    Kram

  4. cee70 januari 28, 2009 den 1:12 e m #

    Jag säger det samma kämpa på och det är nog bra att variera sig lite… kram och pepp…
    och ett tack för att du påminde mig om att jag hade vunnit en stegräknare. Det hade jag missat kram Cee

  5. Louice januari 28, 2009 den 4:50 e m #

    Ja så gör jag oxå, anv mindre tallrik. Mellanstora assietter brukar vara lagom.
    Fick hem en gratisuppsättning tallrikar m en ellosbeställning nyss o de tallrikarna var perfekt i storlek.
    Man lurar verkligen ögat på det sättet, ett mkt bra tips! 🙂

  6. Annie januari 28, 2009 den 7:16 e m #

    Heja! Det kommer alldeles säkert att ge resultat! Kram!

  7. sofia januari 28, 2009 den 9:24 e m #

    Du verkar ha koll på det här med tallriksmodelllen, så gör ju jag också. Skulle du inte kunna lägga upp en bild av en ”riktig” matportion så jag kan jämföra =) Om du känner att du vill det alltså.

  8. Anna januari 29, 2009 den 6:19 f m #

    Det är jätte bra att du har börjat med mindre tallrik så att du inte äter för mycket. Du ska se att det visar reslutat i morgon när det är dags att väga sig.

    Anna

  9. Belebrian januari 29, 2009 den 1:00 e m #

    Väldigt klokt att börja äta på mindre tallrik. Man lurar ju ögat då och då kanske man känner sig mätt fortare. Hoppas det ger resultat!

  10. Lotta januari 30, 2009 den 8:57 e m #

    Det är svårt det där med portionsstorlekarna.. Något som jag tycker är svårt det är när man ska måtta i matlådor och liknande… när jag inte använder mig av tallriken först… Men man lär sig också… Försöker använda ett 1/2 dl. mått att mäta allting med… men här hemma gör vi ju också oftast 4 portoner o då är det lätt att lägga upp allting och dela på 4:a
    Lotta

Kommentera

