Måndag, dag 1

24 Aug

 

blommaivattenkopp

Då var första dagen avklarad och jag måste säga att det har faktiskt gått bra…hittills.

Igår kväll så kunde jag inte riktigt somna och jag funderade på denna dag och min nystart. Jag lovade mig själv att för varje gram, om det så är 5 g eller det är 500 g, så ska jag glädjas över dem. Jag ska glädjas för varje litet gram jag går ner och tänka långsiktigt, inte skynda alls. Man vill ju allra helst går ner 5 kg på en gång (känner någon igen sig ? ), men man gick ju inte upp dem på en dag så man kan förvänta sig det heller. För det är ju så här… att om jag hade fortsatt i våras och inte gett upp, så hade jag gått ner sakta men säkert, troligtvis 5-6 kg, istället för att äta upp mig de 3 kg jag gick ner. Mycket dumt jag vet – jag hade varit superlycklig idag om jag vägde 5 kg mindre.

En annan sak jag låg och tänkte på var ju motionen. Jag har satt upp ett mål att de dagar jag inte går och tränar på gymmet så ska jag i alla fall gå minst 12.000 steg. Japp, det stämmer…jag dammade av stegräknaren imorse och satte på mig den. Så idag har jag avklarat 12.035 steg. Jag var tvungen att gå ut och gå efter middagen för att komma upp i det, men nu är det gjort. Mina planer för imorgon är att besöka gymmet och styrketräna lite, kanske till och med gå på bandet om den är ledig. Jag köpte även tidningen Må Bra idag, mest för att det står om hur man kan gå ner i vikt med promenader. En motions-dvd medföljde men den får vänta till hösten och vintern när man kanske inte vill gå ut för det är så kallt. Nu så vill jag passa på och vara så mycket som möjligt ute i det fria. Hmm…ska jag  kanske skippa gymmet och gå ut och gå istället och njuta av det fina vädret…vilket som egentligen bara jag rör på mig.

Och maten då… Jo till frukost blev det en smörgås med skinka och paprika på. Jag får ta Havregryn till helgen. Till lunch så köpte vi (jag o min kollega) en nygrillad kyckling och delade på den. Vi åt den med sallad som vi hade tagit med oss hemifrån. Mellan frukosten och lunchen så blev det en morot och för att minska på sockersuget så åt jag även en färsk amerikansk dadel…supergott. Till middag så blev det korvgryta som min man hade lagat tillsammans med lite ris och sallad. Allt som allt så tycker jag att även matmässigt gick bra och jag är nöjd. Men jag märker att jag måste tänka på hur mycket jag lägger på tallriken och låta bli med att ta mera hur gott det än är. Det är rätt så svårt faktiskt men jag ska klara det. Och om jag blir sugen på något ikväll så blir det en liten skål med vaniljyoghurt med en skivad banan och lite kanel.

Kort och gott jag är nöjd med min dag…hur har din varit?

Angel

6 svar to “Måndag, dag 1”

  1. Belebrian augusti 24, 2009 den 6:10 e m #

    Det låter som om du haft en kanonbra start och jag tycker att du tänker helt rätt gällande vikten! Man ska glädjas över allt som inte är plus brukar jag tänka.
    Bra jobbat med stegen också, jag har tänkt leta fram min stegräknare ett tag också men jag hittar den verkligen inte. Blir till att köpa en ny snart. =)
    Kram

  2. anna augusti 24, 2009 den 6:42 e m #

    Min dag har också varit ganska så bra tycker jag, jag kom ej upp i lika många steg som dig. Men jag var i väg på ett cirkelstyrketräningspass och känner redan nu att jag kommer att ha träningsvärk. Du har helt rätt i att man borde bli mer glad för det lilla man går ner istället för att ge upp så fort som man oftast gör. Det tog ju tid att gå upp också. Nu kämpar vi på och peppar varanndra för alla gram vi går ner.

    Anna

  3. Louice augusti 24, 2009 den 6:53 e m #

    Härligt, nu är du igång! Låter som en bra dag. 🙂

  4. Lotta augusti 24, 2009 den 8:36 e m #

    Låter som om du har klarat dagen väldigt bra. Jag tror mycket på det där med motionen, motivationen och maten. Fungerar de i symbios med varandra så kommer man också att lyckas gå ner i vikt. Visst är det så att det är lätt att säga till sig själv att om jag hade gjort si, eller så så hade jag varit där idag. Men ibland så kanske det är så att vi har upplevt andra saker på den omväg som vi har tagit. Vi ska vara tacksamma för att vi lever, för att vi har fått vara friska och för att vi nu kan ta nya tag!
    lotta

  5. Cee augusti 24, 2009 den 10:59 e m #

    Gott du har kommet gott igång… min förstas dag har också gått bra … och motionerat har jag också gjort… skal börja att föra dagbok över träningen på funbeat =) kram Cee

  6. Marie Hj. augusti 25, 2009 den 9:08 e m #

    Jag tror att det kommer gå alldeles galant fram igenom med den sunda inställningen som du har!
    Min dag har oxå varit bra. Började dagen med en rask promenad på 75 minuter och nu ikväll så har jag varit och kört 1 timmes ryggpass. Äter ganska mycket protein just nu. Räknar alltså inte efter vv. Här ska det byggas muskler =)
    Jag har som Cee fört lite träningsdagbok på funbeat. Gör det du oxå vetja! Det är otroligt sporrande och du har stenkoll på din motion.
    Kram

Kommentera

