Vill du gå ner 12 kg?

25 Aug

1603358nvhoyavxx7

Om någon hade ställt mig denna fråga så hade jag varit den första att räcka upp handen. Självklart vill jag gå ner 12 kg, det skulle vara underbart att lyckas med det. Jag har funderat mycket på detta och tänk och tänk återigen. Om jag lägger upp ett mål att om ett år så ska jag ha lyckats gå ner minst 10 kg eller vi säger 12 kg så är det så att jag minst måste gå ner 1 kg i månaden. Och när man lägger ut det på detta sätt så verkar det ju inte svårt alls. Som ni kanske märker så spinner jag vidare på detta att minska vikten långsamt är bra och att jag ska inte bli besviken om vågen bara säger några gram. Tvärtom, det är jättebra. Hur många gånger har man inte läst att man skynda långsamt, att när man går långsamt ner desto större chans är det att man behåller vikten desutom. Det är bara positivt att gå ner långsamt. Men jag är inte mer än en människa, helst skulle jag ha velat gått ner dessa överviktskilon igår och slippa denna eviga kamp. Men verkligheten fungerar inte så som vi alla vet.

Egentligen är det väldigt enkelt. Det gäller att använda sitt sunda förnuft, vi alla vet vilka fel vi gör. Det kan vara allt från småätande till att vi äter alldeles för fet mat och att man inte rör på sig. Jag tror att om vi gör små, små ändringar i vårt dagliga liv som till exempel bara minska på portionen och fylla ut den med grönsaker istället, att inte ta en andra portion hur gott det än är, att äta något sött bara någon gång då och då, till att börja röra på sig,  så kommer det att ge resultat i långa loppet. Det gäller att få in helt nya vanor.

Jag ska ta en dag i taget och göra mitt bästa varje dag. Jag ska äta förnuftigt och bara unna mig något gott ibland och måttligt och absolut försöka röra på mig varje dag. Det ska enligt Må Bra räcka med att gå på en 30-minuters promenad (varje dag) tills man får upp flåset lite. Sedan så ska man lägga till lite intervaller i promenaden, det vill säga gå raskt, gå fortare och gå raskt igen. Det viktiga är att det ska kännas efter varje promenad att du har gjort något, gör det inte det så bör man öka tempot eller kanske till och med börja jogga. Lyssna på kroppen, den säger mer än vad du tror. Idag har jag med mig ryggsäcken med träningskläder men vädret är så fint så jag tror det blir en långpromenad istället för gymmet. Jag vill passa på att vara ute så länge vädret tillåter det, för snart är det regn och rusk och då blir det gymmet hela långa hösten. 

Ha en bra dag!

Angel

9 svar to “Vill du gå ner 12 kg?”

  1. Anna augusti 25, 2009 den 9:16 f m #

    Jag håller med dig ska försöka börja tänka om. Det blir svårt för man vill ju se resultat fort fast man vet att det är det lilla som räknas. Vi kämpar på och peppar varanndra med tips och bra recept.

    Anna

  2. ceed70 augusti 25, 2009 den 10:52 f m #

    Det är nog så sant… själv vill jag också fokusere på att äta bra enligt min väg att gå sen satsar jag på mycket motion i höst. Jag känner att jag vill det får då fokuserar jag inte så mycket på mat eller skal jag skriva jag fokuserar inte så mycket på söta saker då =) Så denna hösten mycket motion…. Och jag räknar med en minskning på minst 10 kg innan nyår… har jo mycket övervikt men tycker ändå det är att skynda långsamt =) lycka till kram Cee

  3. Angel augusti 25, 2009 den 11:14 f m #

    Cee…har du någon blogg nuförtiden?
    /Angel

  4. Louice augusti 25, 2009 den 12:24 e m #

    Ja, vad ska jag säga…annat än håller med helt! Jättebra inlägg! Nu ska vi peppa varann att skynda långsamt o att få en varaktig viktminskning på sikt.
    Klart det hade varit skoj vara klar igår…el iaf om en vecka el ok om ett halvår då… 🙂

    Jag hoppas på sikt tappa 20-25 kg men är jätteglad om jag tappat 15 kg till nästa sommar.
    Heja oss!

  5. camilla augusti 25, 2009 den 3:24 e m #

    Bra inlägg och som de andra så håller jag med …….som vanligt 🙂

    Nu ska vi klara detta och vi skyndar långsamt 😉
    Lycka till
    Kram

  6. Lotta augusti 25, 2009 den 6:21 e m #

    Visst är det bra att skynda långsamt. Mitt mål är dock att gå ner 10 kg innan dess att tomten kommer och det innebär att jag ska gå ner ca 0,5-1 kg i veckan och jag tror inte att det är en helt omöjlighet eftersom det är så att ajg väger så passa myckt som jag gör. Visst skynda långsamt och jag kommer inte att gräva ner mig om jag inte har klarat det – men det hade varit väldigt väldiugt härligt att göra det.

    För att inte äta massa skräp speiellt nu i början har jag en utmaning i 21 dagardär jag inte ska äta något sådant skräp!
    LOtta

  7. Marie Hj. augusti 25, 2009 den 9:12 e m #

    Mycket bra skrivet! Jag håller bara med =)

  8. ceed70 augusti 26, 2009 den 7:58 f m #

    Hej Angel!
    Ja jag har en blogg trodde den var med här på mitt inlägg =) men jag skirver den här till dig …. http://ceed70.wordpress.com/

    Kram Cee

  9. Frun på ön augusti 27, 2009 den 8:07 f m #

    Jättebra inlägg, tycker att du har en sund inställning till viktminskningen. Visst är det så att man gärna skulle vilja bli smal över en natt, men då hinner de nya sunda vanorna inte att bli en del av vardagen.

    Lycka till i kampen mot kilona, du kommer fixa det!
    Kramar

Kommentera

