Ny vecka, nya tag

7 Sep

 

2308010hafd1xgzkg

God morgon på er allihopa,

Så var det dags för en ny vecka och nya tag. Helgen har faktiskt gott väldigt bra med motionen. Uppe med tuppen både lördag och söndag och promenerade i mer än 1 1/2 timme. Vädret har varit underbart så det var bara att passa på. Det är väldigt många (mindre på söndagsmorgonen) som är ute och motionerar på morgonen. Det är riktigt mysigt och se hur träden sakta skiftar färg nu, hoppas verkligen att vädret håller i sig och att vi får en fin höst.

När det gäller matintaget så har det varit mindre bra. Portionsmässigt okej men det blev lite äppelpaj (äpplen med havresmul på) och en vaniljkaka i helgen. Så jag räknar inte med något minus på fredag, lika bra att ställa in sig på det. Jag ska försöka kompensera det under veckan med att skippa lite bröd och äta lite soppor till lunch.

Jag läste faktiskt i helgen i en tidning att nya vanor kan ta år att förändra så man ska inte ge upp. Hösten är som nyår, många lovar sig en nystart och börjar motionera, hålla diet m.m. Vad många gör fel är att de går ut för hårt, har för höga krav på sig , slutar träna eftersom man blev förkyld efter femte veckan och tar aldrig upp träningen igen eller fuskar en helg och tänker ”det är ingen idé”, istället för att fortsätta äta rätt och inte grubla på ”felet” man gjorde. Hur många känner inte igen sig här? Jag är den förste att räcka upp handen. Därför så fortsätter jag och tänker långsiktigt som jag även tidigare har nämnt, tar det lugnt och långsamt och låter tiden avgöra. Jag ställer om mina matvanor och det kan jag inte göra på en natt, jag börjar motionera men tar jag en vilodag eller hoppar över träningen pga något en dag så ska jag ta upp den igen nästföljande dag. Det är mitt nya tänkande…

7 svar to “Ny vecka, nya tag”

  1. ceed70 september 7, 2009 den 7:24 f m #

    Det låter jättebra…. Jag känner också igen mig men nu har jag jo tagit tag i det och faktiskt lagt utt hårt… gjort om maten och tränar mycket men jag hoppas jag inte gör som jag brukar ha ha det får tiden utvisa sig men jag hoppas att det är denna gången jag lyckats på riktigt . och blir det en liten miss någon dag bara att fortsätta dagen efter…. tror att min motivation är bättre än alla dom andra gångorna men jag kan ha fel… kram och ha en trevlig ny vecka med nyt tag …. kram kram Cee

  2. Louice september 7, 2009 den 7:27 f m #

    Jag räcker oxå upp handen! Men nu ska vi förändra på lång sikt o inte bara tillfälligt!
    Tycker det låter som du haft en superbra helg! 🙂

  3. camilla september 7, 2009 den 7:31 f m #

    Så rätt så rätt 🙂 Jag är då den 2:e att räcka upp handen.
    Nä man får nog se till att man ta det i en långsam takt,annars blir det som sagt fel och det där tror jag att vi alla vet 😀

    Ha nu en bra dag och kämpa på.

    Kram

  4. Nenny september 7, 2009 den 8:40 f m #

    Tänk framåt!
    Se målet!
    =)
    Kram

  5. Lotta september 7, 2009 den 9:31 f m #

    Det är så sant det som du säger hur många gånger har man inte tänkt att nu måste jag sätta fart och efter någon månad så är det så att man känner att man inte orkar längre. Därför antog jag nu utmaningen med att jag ville köra 3 veckor. 21-dagars utmaning, det är helt enkelt greppbart Därfefter tänker jag köra någonting annat och se hur det känns. Se resultatet av det hela. Än så länge är det ett väldigt gott resultat.. Har nämligen gått ner över 3 kilo och det är roligt. Då har jag ju inte ens motionerat eftersom jag gjort illa mitt knä.

    Vad härligt det låter med dina motionspass eller promenader… underbara höstpromenader. Det där emd äppelpajen tror jag inte kommer att visa sig på fredag om det är så att du håller det ordentligt under veckan. Då kan du ha unnat dig den lilla saken ändå!
    K
    Kram Lotta

  6. Anna september 7, 2009 den 12:27 e m #

    Du har helt rätt man har oftas för stora krav på sig själv men det är för att man vill att det ska hända något NU och inte om 2 måndader. Men har man stora krav så ger man som du säger upp istället för att det inte händer något. Så nu tänker vi långsiktigt och det är faktiskt 9 mån till sommaren.

    Anna

  7. ija september 7, 2009 den 12:58 e m #

    Himla bra sagt och jag håller med för fullt – nu får det ta tid. Ingen diet utan en förändring som ska hålla i längden, därför är förbud förbjudna!

    Tack för komplimangen men tja, jag har en del kläder som jag har lite kilon kvar innan jag kommer i – och man ska ju trivas i sitt eget skal, inte sant?

Kommentera

