Arkiv | 6:20 e m

Några frågor och svar…

28 Nov

 

Lotta har ställt några frågor som jag ska försöka svara på här:

Lotta: Det låter ju inte bra att du kände dig småhungrug – om man jämför med alla andra som säger att man äter hur mycket som helst, men hur är det med det hela.. är det så att man har personliga delar när det gäller hur många points man ska äta. Förr var det ju ganska lika, men tycker att många äter mycket fler dagliga points.. Vad beror det på hur mycket sådan points man får?
Lotta

Svar:

För att svara på det är med hungern så kan jag bara säga att varför jag är lite småhungrig nu är ju för att mina portioner har halverats, kroppen är van vid att få så mycket mera mat att jobba med. Småhungern kommer att försvinna inom en vecka då magen får vänja sig vid lite mindre mat. En annan sak är att jag inte äter frukt som mellanmål, gör jag det så minskar jag både suget och hungern. Detta är en stor läxa som jag verkligen måste ta och lära mig. Det skulle underlätta så mycket. Annars tycker jag att portionerna som man äter enligt Viktväktarna är egentligen alldeles lagom tillsammans med sallad och grönt.

När det gäller uträkningen av Propoints så tar Viktväktarna hänsyn till om du är kvinna eller man, din ålder, din vikt och din längd när de räknar ut för hur mycket points du får äta. Vad jag har märkt är att rätt så många får äta för 29 points men sedan varierar veckobonuset mera. Hur de kommer fram till detta vet jag inte.

Hoppas detta besvarar dina frågor… Angel

Efter första dagen…

28 Nov

Hur gick det på min första dag? Jo det kan jag berätta. Jag läser lite här och där i bloggar att folk är jättemätta och belåtna. Men jag var faktiskt lite småhungrig så gott som hela tiden. Efter frukosten var jag mätt och belåten men efter lunchen och middagen så blev jag hungrig ganska fort igen. Jag tror det har att göra att mina portioner har med tiden ökat och blivit större och större. Igår var jag jätte noga och till och med vägde maten för att lära ögat se storleken igen. Jag kan säga att det var ungefär hälften av mina portioner annars. Så det är inte så konstigt att jag blev småhungrig sedan. Och för att inte stoppa i mig onyttiga saker så tvingade jag i mig en banan som mellanmål efter både lunch och middag. Jag har lite svårt för att äta frukt och att knapra på morötter tröttnar man väldigt fort på. Detta är något jag måste jobba på. Jag åt bara upp mina dagliga 29 propoints och ville inte börja ta från veckobonuset på en gång. Helgen är lång så jag ville spara och se hur det går. Jag fördelade mina dagliga propoints så här igår:

Frukost 8 pp, Lunch 13 pp och Middag 8 pp

Men efter att ha läst veckobladet från Viktväktarna lite mer noggrannt igår så rekommenderar dom att man spenderar sina dagliga Propoints så här:

Frukost 8 pp, Lunch 9 pp, Middag 11 pp och mellanmål 1 p

Det låter väldigt förnuftig måste jag säga. Man lär sig så länge man lever. Kvällarna är långa och skafferiet/kylskåpet är nära så det är bra om man får lite mer mat i sig till middag och även har ett litet points till mellanmål. Det kan räcka att man får knapra på en knäckemacka på kvällen så kan bli nöjd. Så idag ska jag försöka hålla mig till det och hoppas att jag inte är lika småhungrig som igår. Det här är min frukost idag för 8 pp:

 

Fazer Frökuse med skinka, sallad och  paprika (5 pp), 1 litet kokt ägg (2 pp), kaffe med mjölk (1 pp),

Sammanfattning: Första dagen var lite tuff men jag klarade den utan att ta några points från veckobonuset. Jag är glad för det och ser fram emot en ny dag med Viktväktarna och Propoints. Nu ska kilona bort! Hur går det för er andra?