Hur räknar ni?

11 Jan

 

Jag och Anna från Annassmalaliv har diskuterat lite detta med råvikt och tillagad vikt. I Propointsguiden så står det i början att all vikt gäller råvikt. Denna lilla notis har jag missat totalt och konsulenten sa inget heller på mötet när jag började. I förra pointsguiden så stod det både råvikt och tillagad vikt och nu är det borta. Jag har gjort hittills så att den vikt som står i pointsguiden har jag räknat som tillagad. Jag har absolut inte tänkt så långt att det är råvikt, för när man lagar mat så lagar man för hela familjen och inte bara till en själv, så jag har vägt maten när man lägger upp den på tallriken och inte innan man tillagar den. Har nu ställt frågan på VV-forumet om vikten avser rå eller tillagad och jag ställer den även till er som besöker min sida och är viktväktare…hur gör ni? Räknar ni till exempel 125 gkycklingfilé som rå vikt eller tillagad? Tacksam för all hjälp för jag vill inte räkna fel och vill inte vänta tills på torsdag då det är mitt nästa VV-möte.

Angel

3 svar to “Hur räknar ni?”

  1. Nenny januari 11, 2010 den 8:32 f m #

    Alltid råvikt om det inte står nåt annat.
    Pasta tex sväller ju 3 ca gånger när den kokas. Så alltid den råa vikten innan tillagning.
    Kram

  2. Angel januari 11, 2010 den 8:48 f m #

    Jo pastan är lätt då den finns som kokt i pointsguiden, men det är köttet/fågel/fisk jag frågar efter. Om det är råvikt hur mycket blir det då i stekt?

  3. Marie januari 11, 2010 den 4:40 e m #

    Om du vet råvikten och pointsen, så spelar det ju egentligen ingen roll hur mycket den väger som tillagad. Räkna ut hur mycket points det blir per portion av receptet/maträtten, så tar du din andel.

Kommentera

